Uchwała Zarządu nr 3/2015
Spółdzielni Mieszkaniowej „Metalowiec” w Kraśniku
z dnia 22.04.2015 r.
w sprawie: przyjęcia i zatwierdzenia do stosowania w spółdzielni podstawowych jednolitego tekstu zasad polityki rachunkowości.
1. Na podstawie przepisów art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (tj.: Dz.U. z 2002r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.) wprowadza się jako obowiązujące do stosowania w spółdzielni od dnia 1 stycznia 2014 roku określone w niniejszej uchwale zasady polityki rachunkowości.
2. Przyjęte zasady polityki rachunkowości mają na celu przedstawienie obowiązujących w spółdzielni:
a) ogólnych zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych,
b) metod wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego,
c) zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym:
- Zakładowego Planu Kont,
- wykazu zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych,
- opisu systemu przetwarzania danych (systemu informatycznego),
d) systemu służącego ochronie danych (w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów)
Rozdział 1
Ogólne zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
§ 1. Miejsce prowadzenia ksiąg rachunkowych
Księgi rachunkowe Spółdzielni Mieszkaniowej „Metalowiec” w Kraśniku prowadzone są:
w siedzibie spółdzielni ul. Klonowa 5 23-210 Kraśnik.
§ 2. Określenie roku obrotowego i w chodzących w jego skład okresów sprawozdawczych
1. Okresem obrachunkowym spółdzielni jest rok kalendarzowy rozpoczynający się od dnia 1 stycznia, kończący się w dniu 31 grudnia,
2. Księgi rachunkowe zamyka się na dzień kończący rok obrotowy.
3. W skład roku obrotowego wchodzą okresy sprawozdawcze, którymi są kolejne miesiące kalendarzowe.
§ 3. Technika prowadzenia ksiąg rachunkowych
1. Księgi rachunkowe spółdzielni prowadzone są przy użyciu komputera z wykorzystaniem programów informatycznych wspomagających ich prowadzenie.
2. Program komputerowy stosowany w spółdzielni w pełni zabezpiecza powiązanie poszczególnych zbiorów stanowiących księgi rachunkowe w jedną całość, którą stanowi księga główna, księgi pomocnicze, zestawienie obrotów i sald oraz dziennik.
3. Dziennik umożliwia uzgodnienie jego obrotów z obrotami zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej.
4. Ewidencja księgowa na kontach księgi głównej spełnia następujące zasady:
a) zasadę podwójnego księgowania,
b) systematycznego i chronologicznego prowadzenia ewidencji na kontach księgi głównej,
c) zapewnienia chronologicznego ujęcia zdarzeń gospodarczych ich kolejną numerację, ciągłość liczenia sum zapisów oraz umożliwia jednoznaczne powiązanie ze sprawdzonymi i zatwierdzonymi dowodami księgowymi.
5. Szczegóły dotyczące systemu przetwarzania danych, wykazu zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych oraz zasady przechowywania i archiwizowania zawarto w dokumentacji użytkownika, która stanowi Załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
6. Księgi rachunkowe spółdzielni obejmują:
a) Dziennik,
b) konta księgi głównej służące do chronologicznego i systematycznego ujęcia wszystkich zdarzeń i operacji gospodarczych (ewidencja syntetyczna),
c) konta ksiąg pomocniczych (ewidencja analityczna),
d) zestawienie obrotów i sald,
e) wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz).
7. Konta ksiąg pomocniczych prowadzi się dla:
- środków trwałych,
- wartości niematerialnych i prawnych,
- środków trwałych w budowie,
- inwestycji,
- zapasów,
- rozrachunków z odbiorcami i dostawcami,
- rozrachunków publicznoprawnych,
- rozrachunków z pracownikami,
- pozostałych rozrachunków,
- operacji sprzedaży,
- kosztów,
- odpisów amortyzacyjnych i umorzeniowych,
- ewidencji szczegółowej dla potrzeb VAT,
- ewidencji stanu funduszu wkładów mieszkaniowych,
- ewidencji stanu funduszu wkładów budowlanych,
- ewidencji stanu funduszu udziałowego,
- innych istotnych dla spółdzielni składników aktywów i pasywów.
8. Urządzeniem ewidencyjnym środków trwałych jest Moduł programu komputerowego firmy SOWTAR „Środki trwałe” z podziałem na grupy środków trwałych, która obejmuje następujące pozycje:
- numer inwentarzowy odrębny dla każdego obiektu,
- datę przyjęcia na stan, numer dowodu, rodzaj dowodu,
- rok budowy (nabycia),
- nazwę środka trwałego,
- symbol klasyfikacji rodzajowej środka trwałego,
- wartość początkową,
- zmiany wartości następujące w okresie użytkowania,
- roczną stopę amortyzacji,
- roczną i miesięczną kwotę amortyzacji,
- umorzenie dotychczasowe,
- wartość netto,
- datę wycofania z użytkowania i numer dowodu,
- inne dane (wydział, stanowisko kosztów itp.).
9. Urządzeniem ewidencyjnym wartości niematerialnych i prawnych jest „Księga wartości niematerialnych i prawnych”, która obejmuje następujące pozycje:
- numer inwentarzowy,
- nazwę,
- datę zakupu lub wytworzenia,
- datę księgowania i numer dowodu nabycia,
- datę oddania do użytku,
- wartość początkową,
- roczną stopę amortyzacji,
- wartość amortyzacji rocznej, miesięcznej i od początku użytkowania,
- wartość netto,
- datę pełnego umorzenia,
- datę i numer dowodu wycofania z ewidencji,
- inne dane (dział, stanowisko kosztów itp.).
§ 4. Metody i terminy inwentaryzowania składników majątkowych
W spółdzielni mogą wystąpić następujące sposoby przeprowadzania inwentaryzacji:
a) spis z natury,
b) potwierdzenie sald,
c) weryfikacja danych księgowych.
1. Inwentaryzacja w drodze spisu z natury polega
na przeprowadzeniu zliczenia
i zapisaniu ilości rzeczowych składników majątku oraz ustalenia drogą oględzin
ich jakości.
Przedmiotem inwentaryzacji ta drogą mogą być:
· gotówka w kasie,
· papiery wartościowe,
· środki trwałe w eksploatacji,
· środki trwałe dzierżawione, obce oraz postawione w stan likwidacji, a fizycznie nie zlikwidowane,
· materiały i półfabrykaty oraz towary w magazynach, własne i będące własnością innych jednostek,
· produkcja nie zakończona (produkcja w toku),
· maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie,
· inne rzeczowe składniki majątku.
O wynikach spisu z natury składników aktywów będących własnością obcych jednostek
powiadamia się te jednostki.
2. Inwentaryzacja w drodze potwierdzenia sald polega na uzyskaniu od kontrahentów pisemnych informacji o stanie środków, kredytów i rozrachunków widniejących w ich księgach rachunkowych. W drodze potwierdzenia sald mogą być inwentaryzowane stany następujących aktywów i pasywów:
· aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych lub przechowywanych przez inne jednostki (w tym środków pieniężnych),
· kredytów bankowych,
· salda należności,
· salda zobowiązań,
· salda udzielonych i otrzymanych pożyczek,
· powierzone innym jednostkom własne składniki majątku,
za wyjątkiem znajdujących się w posiadaniu jednostek świadczących usługi
pocztowe, transportowe, spedycyjne
i składowania.
Nie wymagają pisemnego potwierdzenia salda:
· rozrachunki z osobami fizycznymi oraz podmiotami gospodarczymi nie prowadzącymi ksiąg rachunkowych,
· rozrachunki objęte powództwem sądowym lub postępowaniem egzekucyjnym,
· należności i zobowiązania wobec pracowników,
· rozrachunki z tytułów publicznoprawnych,
3. Inwentaryzacja w drodze weryfikacji polega na
ustaleniu prawidłowego i realnego stanu ewidencyjnego sald aktywów i pasywów
nie podlegających spisowi z natury lub uzgodnieniu. Dokonuje się jej poprzez
porównanie sald aktywów lub pasywów
z właściwymi dokumentami i stanami faktycznymi istniejącymi na określony dzień.
Tym rodzajem inwentaryzacji obejmuje się w spółdzielni:
· środki trwałe, do których dostęp jest znacznie utrudniony,
· grunty,
· inne nieruchomości,
· wartości niematerialne i prawne,
· środki trwałe w budowie oraz inwestycje w obcych środkach trwałych,
· środki trwałe wydzierżawione,
· aktywa finansowe (udziały lub akcje, inne aktywa finansowe),
· dostawy w drodze,
· należności sporne i wątpliwe,
· rozliczenia międzyokresowe kosztów,
· kapitały,
· rezerwy,
· zobowiązania z tytułu dostaw nie fakturowanych,
· rozrachunki publicznoprawne,
· zobowiązania wobec pracowników,
· fundusze specjalne,
· roszczenia z tytułu niedoborów i szkód,
· dane podlegające wykazaniu w sprawozdaniach
finansowych, a wynikające
z ewidencji na kontach pozabilansowych,
· inne składniki aktywów i pasywów, jeżeli przeprowadzenie ich spisu z natury lub uzgodnienie z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe.
4. Terminy inwentaryzowania składników majątkowych
Ustala się następującą częstotliwość inwentaryzowania składników majątkowych:
a) co 4 lata (w przypadku gdy składniki majątkowe znajdują się na terenie strzeżonym):
· środki trwałe,
· maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie,
b) co 2 lata:
· zapasy materiałów, towarów, produktów gotowych i półproduktów znajdujących się w strzeżonych składowiskach i objętych ewidencją ilościowo-wartościową,
c) co rok:
· środki trwałe , maszyny i urządzenia nie zlokalizowane na terenie strzeżonym,
· zapasy towarów i materiałów (opakowań) objętych ewidencją wartościową w punktach obrotu detalicznego,
· pozostałe składniki aktywów i pasywów.
5. Ustala się, z uwzględnieniem częstotliwości określonej w punkcie 1, następujące terminy inwentaryzacji:
a) na dzień bilansowy każdego roku sprawozdawczego inwentaryzuje się:
· aktywa pieniężne,
· kredyty bankowe,
· papiery wartościowe,
· zapasy,
· materiały, towary, które na dzień ich zakupu podlegają jednorazowemu odpisowi w koszty,
· składniki aktywów i pasywów, których stan ustala się w drodze weryfikacji,
b) w ostatnim kwartale roku sprawozdawczego:
· środki trwałe,
· środki trwałe w budowie,
· materiały i towary,
· salda należności,
· salda zobowiązań,
· salda udzielonych i otrzymanych pożyczek,
· powierzone innym jednostkom własne składniki majątku, za wyjątkiem znajdujących się w posiadaniu jednostek świadczących usługi pocztowe, transportowe, spedycyjne i składowania,
· aktywa objęte wyłącznie ewidencją ilościową,
· aktywa będące własnością innych jednostek.
6. Inwentaryzację przeprowadza się również w przypadkach:
· zmiany osoby materialnie odpowiedzialnej,
· na dni, w których wystąpiły wypadki losowe lub inne przyczyny, w wyniku których nastąpiło naruszenie stanu składników majątku.
Rozdział 2
Obowiązujące w spółdzielni metody wyceny aktywów i pasywów oraz zasady ustalania wyniku finansowego spółdzielni